Adobe Wijzigt Upgrade Beleid

Adobe wil voor haar klanten van Creative Suite produkten naar een abonnementsvorm. Je betaalt dan een bedrag per maand en krijgt dan de licentie om de produkten te mogen gebruiken. Je kunt dit vergelijken met het huren. Het voordeel daarvan is, dat je altijd met de meest recente versie werkt van het Creative Suite pakket. Voor degenen die zo’n abonnementsvorm (prijstechnisch) onaantrekkelijk vinden, blijft Adobe haar produkten voor verkopen. En als eigenaar van dit produkt, mag je het ‘oneindig’ blijven gebruiken. Maar tijdens dit weekend las ik wel dat Adobe haar upgrade-beleid voor deze laatste vorm wijzigt.
Een upgrade aanschaffen is een heel stuk voordeliger dan de ‘volle’ versie. Op dit moment is het beleid van Adobe, dat je voor een upgrade twee versies mag overslaan. Dat betekent dat je van CS2 naar het huidige CS5 mag upgraden. Met mijn CS3 zou ik dus eigenlijk kunnen upgraden naar CS6 (wat waarschijnlijk volgend jaar uitkomt). Maar daar steekt Adobe dus nu een stokje voor. Je kunt alleen naar CS6 upgraden vanaf CS5. Heb je CS3 of CS4 in je bezit, dan zul je eerst naar CS5 moeten upgraden. En het beleid wordt, dat je geen versies meer mag overslaan voor een upgrade. Je zou een aantal upgrades kunnen overslaan, maar dan zul je daarna weer de ‘volle’ versie weer moeten aanschaffen.
Je wordt gestimuleerd om steeds te upgraden naar de nieuwste versie, ook al zul je de nieuwste functies niet of sporadisch gebruiken (wat bij Photoshop vaak het geval is).  Maar deze inperking van upgrade-mogelijkheden is voor mij persoonlijk geen groot probleem. Ik maak immers (op dit moment) alleen gebruik van Photoshop en de kosten daarvan zijn makkelijk te overzien. Maar ik denk dat een hoop  creatieven, vooral met een uitgebreide suite, deze wijziging in het upgrade-beleid niet leuk zullen vinden. Vooral wanneer dat hun beurs raakt.
Mocht je willen upgraden naar CS5, dan loont het wellicht om dit voor 31 december te doen. Adobe geeft dan 20% korting op de upgrade. Voor meer informatie kun je op de site van Adobe kijken.
Lees ook de open brief van Scott Kelby aan Adobe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *