Sinds Nikon met zijn D800 kwam met 36 Mp, zijn er geruchten dat Canon ook bezig is met een camera met meer pixels. Sommige geruchten zeggen 40+, andere geruchten zeggen zelfs 70+. In een artikel op MacMinds had ik vijf jaar geleden al uitgelegd, dat meer megapixels niet altijd hoeft te leiden tot een betere beeldkwaliteit. Meer pixels op een zelfde oppervlak betekent kleinere pixels. En kleinere pixels leveren minder beeldsignaal (en dus meer ruis) op. Desondanks denk ik dat de beeldkwaliteit van deze camera’s in de afgelopen vijf jaar aanzienlijk is verbeterd.
Canon gaat dus 40+ of 70+ megapixels in een kleinbeeldcamera stoppen. Maar wanneer je een dergelijke camera koopt, zul je ook de nieuwste of toekomstige objectieven moeten gebruiken. Want de ‘oude’ hebben een beperking in hun oplossend vermogen. En ook je computer / Mac zul je moeten vernieuwen om te kunnen omgaan met zulke grote bestanden. Als ik eens eindeloos kon investeren….
Ja… ik blijf de ontwikkelingen in de gaten houden. Ik kijk regelmatig naar die nieuwste en toekomstige bodies en objectieven. Soms moet ik mijn mondhoeken met een tissue afvegen… van wat er in de nabije toekomst allemaal mogelijk is. Maar ondertussen blijf ik gewoon door schieten met de spullen die ik al heb. Want ik heb liever mooie beelden, dan mooie spullen. Camera’s en objectieven zijn geen doel, maar ‘slechts’ een middel om tot die mooie beelden te komen.
The best camera of tomorrow, can’t shoot a picture today – John Greengo
De nieuwe sensor van Canon zou meer op de prachtige Foveon-sensor van (nu) Sigma moeten lijken waarbij de kleuren (net als in diafilm) boven op elkaar liggen en niet meer in een patroon verspreid. Dat levert niet direct meer oplossend vermogen en grotere bestanden maar wel een basisbestand met veel minder ‘ruis’ en een veel grotere kleurruimte. En juist daar zit hem de winst. Meer informatie om mee te spelen – niet om mee op te scheppen.
Zoiets had ik inderdaad ook al gelezen. Het zou ook veel logischer zijn, dan heel veel pixels in zo’n (kleinbeeld) sensortje te proppen. Ik ben benieuwd wat de nabije toekomst ons brengt op fotografie-gebied. Denk alleen, dat er een navenant prijskaartje aan die mooie techniek zit.
Er komt meer en het wordt duurder en het wordt makkelijker voor iedereen om een prima foto te schieten, maar de (je) creativiteit is er maar marginaal mee geholpen. We hebben het er al eerder over gehad; de mooiste, indrukwekkendste, emotioneelste foto’s zijn bijna allemaal technisch zeer beperkt en zouden zonder de naam van de fotograaf of het moment van de foto (en de context) in een rondje commentaar afgeschoten worden.
Dat is het leuke van fotografie: Het gebruikt beide hersenhelften. De linker van ratio / techniek en de rechter van emotie / creativiteit. En we denken dat we het resultaat van de rechterhelft kunnen bereiken met verbeterde techniek…(niet dus!) Emotie zit idd vaak in imperfecte beelden.