Verkeerde Perceptie

Ik zag een tijdje geleden een reclamefilmpje van Dove waarin wordt opgeroepen niet te manipuleren met de perceptie van echte schoonheid. Natuurlijk is het ‘slechts’ een marketingconcept van een commercieel bedrijf. Maar de gedachte erachter is mooi.
In mijn visie gaat die ‘verkeerde’ perceptie veel verder dan alleen een bewerkt uiterlijk van modellen. In (lifestyle) beelden zien we meestal mooie jonge mensen, mooie vrienden, liefde, rijkdom en luxe. We proberen met z’n allen zo’n leven te leiden, als uit die beelden. Het is vaak niet reëel en niet haalbaar. In onze struggle naar dat onhaalbare voelen we ons vaak het tegenovergestelde: niet gelukkig, niet slank, niet mooi, niet rijk en niet succesvol (genoeg).
Het is goed om naar beter te streven, maar het is ook goed om te beseffen waar je staat. Ieder mens is uniek en ieder mens is mooi op zijn / haar eigen manier. Mensen kijken vaker naar ‘boven’ dan naar ‘beneden’. Maar soms is het ook goed om af en toe recht vooruit te kijken; Naar jezelf in de spiegel… Of nog beter: in mijn camera!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *