Momenteel is er veel onrust in de fotojournalistiek. Een moedige fotojournalist Bas de Meijer, legt in zijn blog uit dat hij als fotojounalist werkzaam was bij Novum. Maar de laatste heeft de prijzen voor beelden zo drastisch verlaagd, dat er geen brood meer in te verdienen is. Bas de Meijer staat op voor meer eerlijke prijzen en verbiedt Novum zijn beelden verder te verkopen. De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) steunt zijn belissing en roept andere fotojournalisten op om zelf hun beelden te verkopen of om te kiezen voor beter betalende agenten. Maar in een later stadium trekt de NVJ twee artikelen hieromtrent terug. Juridisch zou de NVJ hiermee problemen kunnen krijgen met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). In eerste instantie vond ik dit zwak van de NVJ. De vereniging hoort namelijk vierkant achter haar leden te staan. En van de NMa verwacht ik niet al te veel problemen, want deze organisatie is inderdaad in het leven geroepen om afnemers te beschermen voor -te hoge- prijzen van leveranciers (door onder andere kartelafspraken). Maar in dit geval zou de NMa zijn doel -totaal- voorbij schieten.
In tweede instantie denk ik dat het terugroepen van de 2 artikelen door de NVJ wellicht een strategische stap is om (mogelijke) tonnen aan boete door de NMa te voorkomen. Financiële middelen, die ze wellicht beter aan kunnen wenden om de belangen van hun leden te behartigen.
Als fotograaf is het makkelijk om te klagen en te vertellen dat je opdrachtgevers te weinig betalen, dat de brancheverenigingen niet goed jouw belangen behartigen, dat er te veel amateurfotografen zijn die te goedkoop of zelfs gratis werken, dat opdrachtgevers steeds minder geven om kwaliteit en steeds meer kijken naar de prijs. De klaaglijst van een fotograaf is werkelijk oneindig. En het is inderdaad een branche met veel concurrentie.
Maar…. No excuses… De enige die de prijs bepaalt voor jouw producten, dat ben je zelf. En brancheverenigingen doen hun best om de belangen van fotografen te steunen, maar jij bent zelf verantwoordelijk voor je eigen bedrijf. Fotografie is een mooi vak, waar menig persoon (professioneel of amateur) zijn centen in probeert te verdienen. Veel beeld-aanbieders, waardoor de prijzen voor beeld ‘automatisch’ zakken. Maar je beslist nog altijd zelf, hoe jij je tijd, creativiteit, inzet en werk waardeert.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Waardeer jezelf, waardeer je tijd, waardeer je werk, waardeer fotografie, waardeer de branche. En als een klant jouw werk niet (meer voldoende) waardeert, is het wellicht een goed moment om te stoppen met de samenwerking net zoals Bas deed en ondertussen op zoek te gaan naar andere bronnen van inkomsten.
Een krant zonder beelden (gedrukt of online) zal nooit verschijnen, omdat er altijd wel fotografen zijn die beelden voor een hongerloontje of zelfs daaronder zullen leveren. Maar het is een stroming waar je niet aan mee hoeft te doen. En wanneer elke fotograaf zichzelf en zijn eigen werk waardeert, zijn we al een flinke stap verder.